Personvern app
Oppdatert: 13.03.2023
1. Innledning
Denne personvernerklæringen forklarer hvordan Favna AS (“Favna” eller “vi” eller “oss”) samler inn, lagrer, bruker og opplyser om persondata fra våre brukere (“deg”) i forbindelse med applikasjonen Favna. Vi oppfordrer deg til å lese gjennom nøye. Favna prosesserer dine persondata i henhold til datatilsynet sine lover og regulering (EU) 2016/679 (GDPR). For formålet til denne personvernerklæringen, burde "persondata", "behandlingsansvarlig" og “data prosesserer” tolkes i samsvar med definisjonene i GDPR.
2. Informasjon om behandlingsansvarlig
Favna AS er behandlingsansvarlig for prosessering av persondata i henhold til denne personvernerklæringen. Dette betyr at vi er ansvarlige for å sikre din persondata, sikre at din persondata blir behandlet etter lovverket og å beskytte dine rettigheter.
Du kan kontakte Favna med følgende informasjon:
Favna AS v/Monica S. Sandvik
Orgnr: 930 309 516
E-post: hallaien@favna.no
3. Persondata vi samler inn og hvordan vi behandler den
3.1 Introduksjon
Typen persondata vi samler inn avhenger av hvordan du bruker applikasjonen og hvilke data du ønsker å dele. Under finner du informasjon om hvilke type persondata vi samler inn, samt formålet og det juridiske grunnlaget for prosessering av din persondata.
3.2 Persondata samlet inn ved registrering
For å opprette en Favna konto er det nødvendig å registrere seg med en e-postadresse og et passord. I registreringsprosessen blir du også bedt om å oppgi ditt navn, stilling og hvilket selskap du tilhører. Vi innhenter denne informasjonen for å autentisere og identifisere brukere, noe som er nødvendig for utførelsen av kontakten vi har med deg i henhold til GDPR Art. 6 (1) (b).
3.3 Krasj-data
Vi samler inn krasj-data for å oppdage feil i applikasjonen. Prosesseringen av data er nødvendig for å forbedre og utvikle funksjonaliteten til våre tjenester og for utførelsen av kontrakten vi har med deg i henhold til GDPR art. 6 (1) (b).
3.4 Automatisk generert data om ditt bruk
Vi prosesserer automatisk generert data om hvordan du og andre bruker våre tjenester. Hvilken data som genereres avhenger av hvordan du benytter deg av tjenesten. Vi samler inn denne dataen for å tilby og forbedre og utvikle funksjonaliteten til applikasjonen. Prosessering av slik data er nødvendig for utførelsen av kontrakten vi har med deg i henhold til GDPR art. 6 (1) (b).
Automatisk generert data inkluderer følgende persondata:
Publiserte innlegg
Innlegget du publiserer i applikasjonen lagres frem til du eller en administrator manuelt sletter innlegget, og vil frem til dette være synlig for de andre brukerne i applikasjonen. Denne dataen slettes dersom du sletter brukeren din.
Kommentarer
Vi lagrer alle kommentarer du skriver på nyheter, innlegg, arrangementer og svar til andre kommentarer frem til du selv eller en administrator manuelt sletter kommentaren, og vil være synlig for de andre brukerne i applikasjonen. Denne dataen slettes dersom du sletter brukeren din.
Meldinger
Vi lagrer alle meldinger du sender til privatpersoner og i gruppesamtaler frem til du manuelt sletter meldingen. Dette gjelder også svar på meldinger i gruppesamtaler. Denne dataen slettes dersom du sletter brukeren din.
Likes
Vi lagrer dine reaksjoner på alle innlegg, kommentarer og meldinger som du reagerer på. Denne dataen lagres frem til innlegget, kommentaren eller meldingen blir slettet, og vil være synlig for de andre brukerne i applikasjonen. Denne dataen slettes dersom du sletter brukeren din.
Bio
Du kan selv velge å fylle inn en bio på profilen din. Denne dataen er synlig for de andre brukerne i applikasjonen, og lagres frem til du fjerner bioen selv eller sletter brukeren din.
Telefonnummer
Du kan selv velge om du ønsker å legge inn ditt telefonnummer på profilen din. Dette vil være synlig for de andre brukerne i applikasjonen. Dette lagres frem til du manuelt sletter denne informasjonen eller sletter brukeren din.
Allergier og andre hensyn
Ved påmelding til et arrangement har du mulighet til å opplyse om allergier eller andre hensyn. Denne dataen slettes når du sletter brukeren din.
4. Hvordan mottar vi personvernopplysninger?
Vi mottar personvernopplysninger gjennom bruk og bruker-registrering i vår applikasjon. Videre mottar vi personvernopplysninger gjennom enkelt korrespondanse, slik som e-post, telefonsamtaler etc.
5. Hva er formålet med innhenting av personvernopplysninger?
- Appens funksjonalitet
- Å overholde lovpålagte krav til kundekontroll, lagring og eventuell utlevering.
6. Forholdet til andre virksomheter
Algolia
Algolia benyttes til å utføre søk i bedrifter og brukere. For å kunne gjennomføre søk i brukere lagres navn, tittel, bio, bilde-url hos dem. For mer informasjon, se “Algolia Data Processing Addendum”
Firebase
Firebase brukes for server, datalagring og til å sende ut push-varslinger til brukere. For mer informasjon, se “Firebase Data Processing and Security terms”
Forutenom tredjeparts-aktørene nevnt ovenfor, deler vi ikke data med noen andre med mindre dette er lovpålagt.
7. Behandlingsgrunnlag
Behandlingen av opplysninger om klienten er regulert i GDPR artikkel 6 nr.1 bokstav b (avtale med privatklienten). Behandling av personvernopplysninger for markedsføringsformål ved bruk av elektronisk kommunikasjon, slik som vår applikasjon, som er regulert av GDPR artikkel 6 nr.1 bokstav a (samtykke). Dersom en ikke ønsker å samtykke til Favna sin lagring av personopplysninger, kan dette innsnevre eller hindre vår adgang til å tilby deg våre tjenester.
8. Dine rettigheter og oppbevaring, sletting og retting
Dersom du har konkrete spørsmål om vår behandling av personopplysninger er du velkommen til å kontakte oss direkte gjennom opplysningene i punkt 2.
Alle brukere har rett til å etterspørre opplysninger Favna har om dem, og få innsyn i egne opplysninger, jfr. GDPR artikkel 15. Du har rett til å be om at uriktige opplysninger blir rettet eller supplert, samt at samtlige opplysninger om seg selv blir slettet, jfr. GDPR artikkel 16 og 17. Du har videre rett til å trekke sitt samtykke, jfr. GDPR artikkel 7 nr. 3. Kreve at personvernsopplysningene vi behandler om deg utleveres på en strukturert, allment brukt og maskinlesbart format som gjør at du kan ta med deg opplysningene til en annen virksomhet (dataportabilitet), jfr. GDPR artikkel 20. Eventuelle krav besvares uten ugrunnet opphold gjennom våre kontaktkanaler, se punkt 9.
Dersom du har konkrete spørsmål om vår behandling av personopplysninger er du velkommen til å kontakte oss direkte gjennom opplysningene i punkt 2. Hvis du er uenig i måten Favna behandler personvernopplysninger på, kan du sende inn en klage til Datatilsynet, jfr. GDPR artikkel 13 nr. 2 bokstav d. Vi håper imidlertid at du vil sende en henvendelse til oss først.