Susanne Nagelsen Ørbeck er ny markeds- og kommunikasjons- ansvarlig i Favna
100.000 visninger, 79 relevante søkere, og en suksesshistorie senere – sånn ser moderne rekruttering ut når nettverket trer i kraft.
Å utvide teamet vårt med enda et medlem var en oppgave vi visste ville kreve mer enn det tradisjonelle. Vi ønsket å tenke nytt, åpne for samarbeid på tvers av grenser, og sikre at vi ikke bare fant rett person for Favna, men også at vi traff blink for kandidaten. Dette ble til et prosjekt vi er skikkelig stolte av, et samarbeid som har gitt verdi langt utover selve ansettelsen.
Flere hoder tenker bedre enn ett
Vi utfordret Eilev Lægreid fra B7People AS og Marion Børnes fra MDE Group til å kaste seg inn i dette prosjektet sammen med oss. I ekte Favna-ånd, tok de utfordringen på strak arm. Med deres ekspertise følte vi oss trygge, og i godt selskap for å navigere i rekrutteringslandskapet. Slik fikk vi enda flere smarte tanker, perspektiver og ideer inn i prosessen, og dette hjalp oss å finne riktig retning helt fra start.
Et viktig spørsmål gjenstod – hvordan skulle vi formidle denne unike muligheten? Inn trådte Amanda Bahl fra Hubify og vår faste fotograf Tove Lise Mossestad. Sammen skapte de en annonse som ikke bare fanget essensen av Favna, men som også, takket være Elise Sannes fra Markedssjefene, sikret at budskapet vårt nådde ut til akkurat de rette menneskene.
Les stillingsannonsen her
Innovasjon i ansettelsesprosessen
Gjennom det vi kalte "20-minutters drøser", fikk vi et dypere innblikk i kandidatenes personligheter og kompetanse. En kreativ måte å raskt få en følelse av hvem kandidatene egentlig var, som føltes mer som uformelle samtaler enn tradisjonelle intervjuer. Vi kalte inn nesten 20 kandidater til slike korte prater, og dette ga oss en unik mulighet til å bli bedre kjent med flere kandidater, og gjøre grundigere vurderinger. Flere kandidater fikk anledningen til å vise seg utover søknadsteksten, enn om vi hadde gått rett på tradisjonelle intervjuer.
Med respekt og ydmykhet i prosessen
Å vise respekt og ydmykhet overfor alle som tok seg tid til å søke, var alfa og omega for oss. Vi ønsket å anerkjenne innsatsen deres, vise at vi bryr oss, ved å gi konstruktive tilbakemeldinger. For oss var det viktig å huske at selv om bare én kunne få jobben, var hver bidragsyter verdifull.
Spørsmålet om hva vi kunne gjøre for de som ikke nådde helt opp, ble besvart med personlige videohilsener og oppfølgingssamtaler. Vi ville vise at vi setter pris på dem og tilby en hjelpende hånd videre. Flere av søkerne koblet vi til stillinger som vi vet vil passe dem godt, og rekruttererne Marion og Eilev er tilgjengelig for dem som vil ha bistand til å finne ny arbeidsgiver. Dette skaper verdi for oss alle.
Lærdom og fellesskap
Denne prosessen har gitt oss mer enn en ny kollega. Den har gitt oss en dypere forståelse for kraften i samarbeid og nettverksbygging. Å jobbe sammen med Eilev, Marion, og resten av teamet var ikke bare lærerikt; det var også inspirerende. Så tusen takk til alle som har bidratt.
Og ikke minst: Velkommen til Favna, Susanne! Med deg om bord, gleder vi oss til å fortsette å bygge broer, dele kunnskap og inspirere hverandre.